Varaždinski komorni orkestar
Augusta Cesarca 1
42000 VARAŽDIN

tel: 099 819 6398

 

 


foto : KD Sudec

 

 

Peti koncert, nedjelja 9. lipanj 2024.
Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 19:30h
Peter Soave, bandoneon

 

Program:

Isaac Albéniz: Tango

Carlos Gardel: Pour una cabezza

Astor Piazzolla: Five tango sensations
Asleep
Loving
Anxiety
Despertar
Fear

Eldo di Lazzaro: Chitarra romana

Aldemaro Romero: Suite de castelfidardo
Milonga
A song for Elizabeth
Paola
Francesca

 

Amerikanac talijanskog porijekla, Peter Soave (1964) jedan je od najistaknutiji akordeonista današnjice. Kao solist, ali često surađujući i s uglednim glazbenicima, ansamblima i dirigentima, koncertira diljem SAD-a, Evrope i Azije. Dobro je poznat i domaćoj publici zahvaljujući suradnji s ansamblima kao što su Zagrebački solisti, HGM Jazz orkestar Zagreb te posebice Gudački kvartet Rucner s kojim je snimio i dva nosača zvuka. Tijekom školovanja je bio laureat niza međunarodnih natjecanja na klasičnoj (klavirskoj) harmonici, koju je, vidjevši veće interpretativne mogućnosti, zamijenio bajanom dok ga je interes za glazbu Astora Piazzolle usmjerio na korištenje bandoneona. Glazbenik čije izvedbe prati reputacija iznimnih i uzbudljivih interpretacija te vrhunska izvedbena spremnost, Soave je također solist kojem skladatelji diljem svijeta rado posvećuju svoje skladbe, pri čemu se posebno ističe suradnja s istaknutim venezuelanskim skladateljem Aldemarom Romerom čije je mnoge skladbe praizveo.

Kombinacija argentinske milonge, španjolsko-kubanske habanere i urugvajske candombe nastale u zajednici potomaka oslobođenih afričkih robova, tango se pojavio u drugoj polovici 19. stoljeća u siromašnim lučkim područjima La Plate, na granici između Urugvaja i Argentine, šireći se najprije u tamošnjim bordelima i lučkim barovima, da bi početkom 20. stoljeća strelovito osvojio Pariz, London, Berlin i New York te se tako proširio Europom i Sjevernom Amerikom. Kao ples tango nastaje pod utjecajem afričke i europske tradicije u radničkim predjelima Buenos Airesa i Montevidea dok je glazba tanga, s druge strane, spoj različitih oblika i vrsta europske glazbe. Kad je riječ o glazbi treba razlikovati tango pjesmu i instrumentalni tango koji jest, ali i ne mora biti namijenjen plesu. Stilovi plesa kao i glazbe tanga mijenjali su se tijekom vremena i variraju od područja do područja u koja se tango proširio i gdje se njeguje, a program večerašnjeg koncerta daje široki uvid u raznolikost glazbenih pristupa i stilova.
Prvi na programu je Tango Isaaca Albeniza (1860-1909), skladatelja, pijanista i dirigenta, kojeg se danas smatra najznačajnijim predstavnikom španjolske glazbe na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Napisan za klavir kao stavak suite Espana op.165, ovaj je tango široku popularnost stekao zahvaljujući obradi za gitaru Miguela Llobeta s kojom je postao jedna od najznačajnijih repertoarnih gitarskih skladbi i - prema Normanu Loydu - „najpoznatiji tango u umjetničkoj glazbi”. Osim Llobetove obrade ove skladbe, postoji i niz drugih od kojih ćemo jednu čuti i večeras. Obrade dviju kultnih tango pjesama - Pouruna cabeza Carlosa Gardela (1890-1935) u svoje vrijeme iznimno popularnog pjevača i skladatelja te, zahvaljujući brojnim turnejama koje je sa svojim ansamblom poduzimao po Europi i Sjevernoj Americi, svakako najzaslužnijeg glazbenika za širenje tanga izvan granica Argentine te Chitarra romana talijanskog skladatelja popularne glazbe Elda di Lazzara (1902-1968) - uokviruju središnju skladbu večerašnjeg programa: Five Tango Sensations argentinskog skladatelja i bandoneonista Astora Piazzolle (1921-1992).
Započevši karijeru kao svirač bandoneona u ansamblima koji su izvodili tango, a kasnije student Alberta Ginastere i Nadie Boulanger, Piazzolla je skladatelj koji uz znalačko korištenje i kombiniranje instrumenata spaja naizgled nespojivo – u tango uključuje kompleksne kontrapunktske tehnike dodatno ga proširujući s improvizacijom i elementima jazza, disonancama i harmonijom koja se više ne može funkcionalno objasniti sve do primjene dvanaesttonskog niza. Na taj je način jedan od najistaknutijih predstavnika novog tanga (tango nuevo), stila koji je od 50-tih do 80-tih godina prošlog stoljeća preoblikovao tango u glazbu koja je, kako je Piazzolla to jednom slikovito rekao, za njega oduvijek bila „više za uši nego za noge”. Radikalni moment pobune i otpora tanga bordela i siromašnih radničkih četvrti s kraja 19. stoljeća, otuđen i otupljen prihvaćanjem viših klasa širom svijeta, u novom se tangu preselio u glazbena sredstva i glazbeni izraz. Tako su u Five Tango Sensations ostale tek emocije ili stanja koja se uz tango vežu. Napisana za bandoneon i gudački kvartet, skladba je osmišljen kao ciklus od pet stavaka/tanga u kojem se svaki
prigušeno, istodobno oporo i nježno odnosi na jednu od tih emocija ili stanja - na rubu, ljubav, tjeskoba, očaj, strah. Skladba je nastala 1989, a iste su je godine u New Yorku praizveli sam skladatelj na bandoneonu i čuveni Kronos kvartet. Neposredno nakon koncerta skladbu su u samo tri sata i snimili te je to ujedno i posljednja Piazzollina studijska snimka. Program zaključuju četiri stavka iz Suite de castelfidardo za bandoneon i gudački orkestar venezuelanskog pijanista, dirigenta i skladatelja Aldemara Romera (1928-2007). Posvećena i napisana za Petera Soavea, ova će nas suita izrazom i glazbenim sredstvima na kraju koncerta vratiti u blizinu izvornog tanga.

 

Nataša Maričić